Desktop sau dispozitiv mobil?

Tendinta noastra sau, cel putin a clientilor este sa gandim totul pornind de la un site pentru desktop care trebuie convertit catre domeniul mobil. Aceasta poate insemna folosirea abordarii prezentate in articolul lui Marcotte. In acelasi timp, poate insemna detectia harware-ului care apeleaza pagina web, iar apoi servirea unei pagini adecvate dispozitivului repectiv. Oricum am privi lucrurile, designul si dezolvoltarea pentru domeniul mobil introduc o seama de noi chestiuni de luat sn considerare:

  • Dimensiunea ecranului: cea mai mare parte a discutiei se invarte in jurul acestui subiect. Din cauza numarului de dispozitive diferite existente in exploatare, este un factor important.
  • Rezolutia: 600 de pixeli pe un telefon nu vor arata la fel ca 600 de pixeli pe un computer. Un pixel de aici nu exte la fel cu un pixel de acolo.
  • Densitatea pixelilor: Inrudita cu rezolutia, dar nu acelasi lucru, densitatea pixelilor ne indica numarul de pixeli per inch pe un anume dispozitiv.
  • Suportul pentru interogarile despre mediu: interogarile despre mediu sunt un instrument minunat pentru modificarea layoutului pe baza diferitelor caracteristici ale mediului(din care una este latimea ecranului), insa ele nu sunt suportate peste tot.
  • Performanta: pentru ca nu toata lumea care foloseste un dispozitiv mobil are o conexiune inceata si nici toti utilizatorii de desktop una rapida, performanta conteaza in intreg spectrul.
  • Orientarea: anumite lucruri trebuie sa se schimbe semnificativ din punct de vedere vizual pe baza faptului ca un site sau o aplicatie este vizualizata fie orizontal fie vertical.

Continutul

Desi chestiunile anterioare sunt importante, exista un lucru pe care suntem tentati sa-l trecem cu vederea: continutul. Si aici este locul unde sta miezul intregii discutii. Ar trebui sa ajustam continutul la fiecare dispozitiv? Ar trebui sa consideram dispozitivele ca fiind secunare si sa modelam continutul pentru contextul in care este utilizat? Pana la urma, ce inseamna context si cum stim cu oricata certitudine ca respectivul continut va fi utilizat inauntrul unui context dat? De cele mai multe ori, nu vom sti. Si peisajul de scenarii de utilizare se extinde atat de rapid inca nu prea putem pune prea mare baza pe supozitii.

As sugera folosirea unei abordari asupra continutului independenta de platforma si a unei abordari in relatie cu platforma asupra experientei de utilizare. Aceasta nu inseamna schimbarea continutului de baza al unui site din cauza faptului ca cineva il viziteaza intr-un telefon, ci mai degraba ajustarea si imbunatatirea de utilizare a acelui continut intr-o modalitate care se potriveste cu posibilitatile aparatului, marimea ecranului sau browserul. Va suna familiar? Ii spunem imbunatatire progresiva de ani de zile si dileme si discutii din anii trecuti apar din nou, imbracand haina mobilitatii. Continutul ar trebui sa fie portabil si independent de platforma/interfata.

Fiecare site sau aplicatie web include continut care este esential scopului sau. Putem sa denumin “scenariu cheie” aceste cazuri fundamentale de utilizare. In cele mai multe cazuri, continutul de baza oferit utilizatorilor ar trebui sa fie identic oriunde poate fi consumat, cu exceptia cazurilor in care, “scenariul cheie” este atat de diferit incat acelasi continut nu va mai avea sens.

Consider ca urmatoarele sunt ingrediente cheie in experienta de utilizare pe web:

  • Continutul structurat: acesta este lucrul cel mai important. “Structurat” este aici cuvantul cheie; nu ne intereseaza inca aspectul continutului, pentru ca el poate diferi pe fiecare aparat, ecran, sistem de operare sau browser. Ne intereseaza ce este continutul si ce sens are fiecare bucata de continut in intreg.
  • Prezentarea: de aici putem incepe sa ne gandim despre layout la diferite dimensiuni de ecran, la inteligibilitatea si la modalitatea de prezentare a informatiilor tabelare.
  • Comportamentul: cum se va comporta site-ul in dfierite situatii? Ce se va intampla cand Flash nu este disponibil? Fara JavaScript? Fara suport pentru interogari despre mediu?
  • Scopul: motivele pentru care in primul rand cineva utilizeaza site-ul sau aplicatia sunt critice in construirea experientei de utilizare. Desi dispozitivele primesc o atentie deosebita, trebuie sa ne amintim ca nu aparatele sunt centrale. Fundamental este ceea ce utilizatorii trebui sa faca pentru a duce la bun sfarsit ceea ce isi propun. Este de asteptat din partea noastra sa facilitam acest lucru.
  • Interactiunea: cum trebuie sa interactioneze cineva cu site-ul pentru a-si atinge scopul?
  • Circumstantele: Multi considera acestea ca fiind “contextul” – care sunt situatii normale cand cineva utilizeaza site-ul? Fiti precauti aici. Aici apar supozitiile despre “oameni in miscare” cand, de fapt, majoritatea oamenilor isi folosesc dispozitivele, mobile acasa si/sau sezand. Este interesant ca deseori facem teste cu utilizatorii pe site-uri “desktop”, insa subestimam lucruri precum circumstantele din domeniul mobilitatii. Testarea ar trebui sa fie aplicabila si spatiului mobil pentru ca ipoteze de genul “utilizatorii nostru sunt in plina activitate and ne viziteaza site-ul” ne pot deturna in directia gresita. Daca la descrierea contextului mobil, tu sau altcineva din echipa foloseste cuvinte precum “probabil” sau “cred” luati o pauza si in considerare testarea cu utilizatori.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>